کدام پلک جراحي مي‌خواهد؟


 






 
شايد بعضي‌ها معتقد باشند که نقش چشم‌ها و زيبايي آنها در چهره افراد بسيار کليدي است. هرچند تمام اجزاي صورت ما، در ترکيب با هم به زيباترشدن‌مان کمک مي‌کنند اما اين حقيقت دارد که ظاهر شل پوست پلک‌ها موجب مي‌شود ما پيرتر به نظر برسيم. در مراحل اوليه شلي پوست پلک که در اصطلاح عاميانه به افتادگي پلک موسوم است، واقعا نماي پيري به چهره فرد مي‌دهد. در مراحل پيشرفته شلي پوست پلک حتي به کاهش ميدان ديد فرد هم منجر مي‌شود.
به طور معمول مشکل شل شدن پوست پلک در پلک فوقاني مطرح است و بسته به سن، نژاد و جنس مي‌تواند شيوع متفاوتي داشته باشد. در جامعه ما اغلب از سن 30 سالگي، اين حالت رخ مي‌دهد. نکته‌اي که قصد دارم در اين يادداشت آن را هشدار بدهم اين است که انجام اعمال جراحي روي چشم، چه به منظور اصلاح افتادگي پلک و يا چه براي پف زير چشم کاري بسيار ظريف و حساس است که حتما نياز دارد شما تحت معاينه‌اي همه‌جانبه قرار بگيريد و به وسيله جراحان پلاستيک و يا جراح متخصص چشمي که دوره‌هاي لازم را گذرانده است، بررسي شويد. براي مثال شل بودن پوست پلک به تنهايي موجب نماي افتادگي پلک نمي‌شود و در بيشتر موارد، اين افتادگي پوست مربوط به ابرو و پيشاني است. ابروها به علت افتادگي به سمت پايين کشيده مي‌شوند که نياز است در جراحي، ابروها هم به بالا کشيده شوند يا براي مثال درباره پف زيرچشم، اگر کانديد مناسبي براي جراحي نباشيد هيچ سودي نخواهيد برد.

تنها کساني از جراحي سود مي‌برند که اين پف، ناشي از شلي عضلات پلک و ضعف ‌آنها باشد. در مواقعي که افراد به دليل زمينه آلرژي اغلب دچار ورم صبحگاهي زيرچشم مي‌شوند و در واقع تجمع آب و مايعات در اين گروه که بيشتر نوجوان و جوان هستند براي ضعف عضلات ناحيه چشم نيست، جراحي مفيد نخواهد بود. توصيه من اين است که اجازه دهيد تا جراح متخصص با معاينات کامل مشکل شما را ارزيابي کرده و سپس در صورت صلاحديد اقدام به جراحي نمايد.
منبع: http://www.salamat.com